075 - 6420 444

ALGEMENE VOORWAARDEN INCENTIVES EN ZAKELIJKE EVENEMENTEN (model SITE)

Artikel 1. Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden van dienstverlening zijn van toepassing op alle verbintenissen, hetzij uit overeenkomst, hetzij uit de wet, tussen Ducktrail te Wormer, hierna te noemen de organisator enerzijds en de opdrachtgever of derden (zoals bijvoorbeeld de door deze uitgenodigde deelnemers) anderzijds. Waarop de organisator deze voorwaarden van toepassing verklaart.

2. Deze voorwaarden strekken mede ten behoeve van hulppersonen of medewerkers van de organisator.

3. De toepasselijkheid van door de opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

 

Artikel 2. Prestatie

De omvang en de aard van de door de organisator te verrichten diensten worden uitsluitend bepaald door het door de organisator schriftelijk uitgebrachte en door de opdrachtgever geaccepteerde aanbod (offerte). Eventuele wijzigingen behoeven de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de organisator.

Kennelijke fouten en vergissingen in de offerte binden de organisator niet.

De organisator draagt geen verantwoordelijkheid voor foto's, folders en ander voorlichtingsmateriaal, voor zover onder verantwoordelijkheid van derden uitgegeven.

 

Artikel 3. Totstandkoming

1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever van het aanbod van de organisator.

2. Het aanbod van de organisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze worden herroepen. Herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 2 werkdagen na aanvaarding door de opdrachtgever te geschieden.

3. De opdrachtgever verstrekt voor of bij het sluiten van de overeenkomst of zo spoedig mogelijk daarna alle gegevens betreffende hemzelf en de andere deelnemer(s) die nodig zijn voor een goede uitvoering van de overeengekomen diensten.

4. De opdrachtgever is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die voor hem en voor de deelnemer(s) uit de overeenkomst voortvloeien.

 

Artikel 4. Prijs

1. De prijs, gecalculeerd op basis van het bij de offerte overgelegde programmavoorstel, geldt per persoon in Euro’s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

2. Eventuele onvoorziene (extra) uitgaven worden alleen na overleg met de opdrachtgever gedaan en zo mogelijk ter plaatse dan wel achteraf alsnog bij afzonderlijke factuur in rekening gebracht, verhoogd met een nader in de overeenkomst bepaalde opslag.

3. Prijzen van verzorging (lunches,drankjes,etc.) waarbij de btw niet verrekenbaar is voor de eindgebruiker zullen zonder btw doorberekend worden.

4. De organisator heeft het recht om tot 20 dagen voor de aanvang van de reis of het evenement de prijs te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De organisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Indien e.e.a. leidt tot een prijsverhoging van 15% of meer heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden en recht op restitutie van de vooruitbetaalde bedragen. Dit recht vervalt 48 uur nadat de kennisgeving van de prijsverhoging hem bereikt heeft.

Recht op schadevergoeding heeft de opdrachtgever niet.

5. De overeengekomen prijs is exclusief verzorging van de tourleaders en eventuele fooien.

6. De nacalculatie vervalt wanneer het totale bedrag incl. btw tussen

€ 15,- en € -15,- bedraagt.

 

Artikel 5. Betalingsschema

1. Teneinde de dienstverlening door de uitvoerende dienstverleners zoals vervoerders en accommodatieverschaffers veilig te stellen, dient de organisator deze tijdig aan zich te binden en daartegenover zich aan de door deze gehanteerde betalings- en annuleringsvoorwaarden te onderwerpen. Derhalve gelden de volgende betalingstermijnen:

a. 50% van het in de offerte bepaalde totaalbedrag dient direct bij acceptatie van de offerte voldaan te worden;

b. het restant (50%) van het alsdan nog verschuldigde totaalbedrag dient uiterlijk 4 weken voor vertrekdatum te zijn voldaan.

2. Betaling dient te geschieden op de in de offerte of factuur aangegeven wijze en valuta.

3. De in lid 2 van het vorige artikel bedoelde facturen dienen uiterlijk binnen 15 dagen na factuurdatum betaald te zijn.

4. Bij niet tijdige betaling kan de organisator de overeenkomst na sommatie ontbinden, in welk geval reeds betaalde gelden niet worden gerestitueerd en bovendien de bepalingen van artikel 7 van overeenkomstige toepassing zijn.

5. Diensten die na het totstandkomen van de overeenkomst worden afgenomen zullen op een eindnota worden vermeld. Dit geldt ook voor de verrekening van het aantal personen, genoten drankjes, etc. De ter plaatse genoten drankjes worden door Ducktrail betaald en met een toeslag van 10% doorgerekend aan de opdrachtgever, dit ter dekking van administratiekosten en rentederving.

 

Artikel 6. Wijzigingen door de opdrachtgever

1. Wijzigingen in onderdelen van de reis of het programma op verzoek van de opdrachtgever zullen door de organisator voor zover mogelijk worden uitgevoerd. Wel zullen eventuele door de uitvoerende dienstverleners in rekening gebrachte meerkosten met een in de offerte nader bepaalde opslag worden doorberekend.

2. Vermindering van het aantal deelnemers aan de reis of het programma wordt beschouwd als een (deel-)annulering door de opdrachtgever waarop artikel 7 lid 2 van toepassing is.

 

Artikel 7. Annuleringen

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gelden bij annulering door de opdrachtgever de volgende bepalingen:

1. Indien de opdrachtgever de overeenkomst annuleert, zijn door deze aan de organisator de volgende, direct opeisbare bedragen verschuldigd:

a. bij annulering tot 12 weken voor vertrek: 25% van het in de offerte bepaalde totaalbedrag;

b. bij annulering vanaf de 84e dag (inclusief) tot 4 weken voor vertrek: 50% van het in de offerte bepaalde totaalbedrag;

c. bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) voor vertrek tot een week: 75% kosten van de totale reissom;

d. bij annulering vanaf een week voor vertrek: 100% kosten alsmede de reeds gefactureerde bedragen als bedoeld in artikel 4 lid 2.

2. Indien de opdrachtgever de overeenkomst m.b.t. één of meer deelnemer(s) annuleert, gelden bovenvermelde percenta­ges vermenigvuldigd met de reissom per persoon en voorts vermenigvuldigd met het geannuleerde aantal deelnemers.

Indien dit tot gevolg heeft dat het aantal deelnemers daalt onder het in de offerte aangegeven minimum aantal deelnemers, heeft de organisator het recht de reissom voor de overblijvende deelnemers te verhogen. Indien de opdrachtgever deze verhoging afwijst, geldt deze afwijzing als annulering van de overeenkomst per het moment dat de mededeling van de afwijzing de organisator bereikt.

3. Indien een uitvoerende dienstverlener in geval van annulering aan de organisator geen of een lagere annuleringssom in rekening brengt dan hem contractueel zou toekomen, zal de organisator op haar beurt haar annuleringssom dienovereenkomstig verlagen.

 

Artikel 8. Verzekeringen

De organisator is bereid, om te bemiddelen bij het totstandkomen van de nodige reisverzekeringen en een annuleringskostenverzekering. Organisator heeft afgesloten autoverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en schadeverzekering inzittenden. Schade aan kleding en bagage is te verhalen op de reisverzekering, indien opdrachtgever deze afgesloten heeft.

 

Artikel 9. Documenten/visa/inentingen

1. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door of vanwege de organisator algemene, voor Nederlanders geldende informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de opdrachtgever worden verstrekt.

2. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de deelnemers bij vertrek en gedurende de reis in het bezit zijn van de nodige reisdocumenten, zoals paspoort, visa, inentingsbewijzen etc.

3. Indien een deelnemer de reis niet of niet geheel kan maken wegens gemis van een van de hiervoor bedoelde documenten, komt zulks geheel voor zijn rekening en voor die van de opdrachtgever.

4. Na de totstandkoming van de overeenkomst zal de opdrachtgever zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie inwinnen en tevens tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

Artikel 10. Voorlichting vooraf en eindverantwoordelijkheid

1. De voorlichting over de reis of het evenement aan de deelnemers wordt verzorgd door de opdrachtgever, doch slechts na voorafgaand overleg met de organisator. De organisator neemt desgewenst op zich tijdig voor schriftelijke informatie over het reisschema en de accommodatieadressen te zorgen; deze zal door de opdrachtgever verder verspreid worden.

2. De leiding van de reis / gedurende het evenement berust uitsluitend bij de vertegenwoordiger van de organisator.

 

Artikel 11. Niet doorgaan/wijzigingen wegens gewichtige omstandigheden

1. Indien de reis of het evenement niet door kan gaan wegens gewichtige omstandigheden, waaromtrent de organisator geen verwijt te maken valt, is de organisator verplicht de opdrachtgever hiervan onverwijld in kennis te stellen. Door deze kennisgeving geldt de overeenkomst als ontbonden.

2. Indien de reis gewijzigd dient te worden wegens gewichtige omstandigheden, waaromtrent de organisator geen verwijt te maken valt, is de organisator verplicht de opdrachtgever hiervan onverwijld in kennis te stellen onder gelijktijdige opgave van de eventuele meerkosten. De opdrachtgever heeft, indien van hem in redelijkheid niet verlangd kan worden, de reis te laten doorgaan, alsdan het recht om deze overeenkomst te ontbinden. Dit recht vervalt 48 uur nadat de kennisgeving hem bereikt heeft.

3. Indien deze overeenkomst overeenkomstig het bovenstaande ontbonden wordt, is de organisator verplicht alle reeds door de opdrachtgever betaalde gelden, die zij nog onder zich heeft, terstond aan de opdrachtgever te restitueren. Tevens verplicht zij zich om reeds doorbetaalde bedragen terug te vorderen en waar mogelijk eventueel aansprakelijke derden aan te spreken voor de door de opdrachtgever en haarzelf geleden schade. Tot meer dan dat is de organisator jegens de opdrachtgever echter niet gehouden, behoudens eigen opzet of grove schuld. In dat geval dient hij alle vooruitbetaalde gelden te restitueren.

 

Artikel 12. Aansprakelijkheid van de organisator

1. Indien de reis of het evenement niet overeenkomstig het draaiboek en overige gemaakte afspraken wordt uitgevoerd, is de organisator jegens de opdrachtgever voor de daardoor opgekomen schade verantwoordelijk, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:

a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de opdrachtgever of de deelnemer; of

b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis of het evenement begrepen diensten is betrokken; of

c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die de organisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of

d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem niet kan worden toegerekend tengevolge van overmacht als bedoeld in artikel 13.

2. organisator aanvaardt geen aansprakelijkheid tav schade waarvoor aanvullende verzekeringen dekking verlenen.

 

Artikel 13. Overmacht

In afwijking van artikel 6:75 BW worden onder overmacht verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

 

Artikel 14. Uitsluitingen en beperkingen aansprakelijkheid organisator op grond van overeenkomst of wet (onrechtmatige daad)

1. Wanneer de organisator op grond van overeenkomst of wet aansprakelijk is voor de door de opdrachtgever of de deelnemer geleden schade, zal zijn aansprakelijkheid beperkt c.q. uitgesloten zijn overeenkomstig de ter zake geldende internationale verdragen.

2. De organisator aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor de gebruikelijke ziektekosten/ongevallen-, reis- en/of annuleringskostenverzekeringen dekking plegen te geven.

3. De organisator aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die direct of indirect verband houdt met de uitoefening van een beroep of bedrijf.

4. Indien de organisator aansprakelijk is voor derving van (reis)genot van één of meer deelnemers, bedraagt de vergoeding per deelnemer ten hoogste éénmaal de geldende prijs per persoon, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de organisator. In dat geval is zijn aansprakelijkheid onbeperkt.

5. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is de aansprakelijkheid van de organisator voor andere schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de deelnemer beperkt tot ten hoogste driemaal de prijs per persoon, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de organisator. In dat geval is zijn aansprakelijkheid onbeperkt.

6. De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en/of beperkingen van de aansprakelijkheid van de organisator gelden ook ten behoeve van werknemers van de organisator en betrokken dienstverleners, alsmede hun personeel, tenzij verdrag of wet dit uitsluit.

7. De organisator is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door, door hem ingehuurde derden.

 

Artikel 15. Vrijwaring door de opdrachtgever

De opdrachtgever vrijwaart de organisator tegen vorderingen van deelnemers of andere derden die door of namens de opdrachtgever bij de reis of het evenement betrokken zijn.

 

Artikel 16. Verplichtingen van de deelnemer

1. De deelnemer(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de organisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis of het evenement en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte deelnemer. De opdrachtgever is hoofdelijk medeaansprakelijk.

2. De deelnemer die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis of het evenement daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door de organisator van (voortzetting van) de reis of het evenement worden uitgesloten, indien van deze in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de opdrachtgever.

 

Artikel 17. Klachtenprocedure, evaluatie, verval vorderingsrecht

1. Een geconstateerde tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst als bedoeld in artikel 12, lid 1, dient zo spoedig mogelijk te worden gemeld bij de betrokken dienstverlener, opdat deze een passende oplossing kan treffen. Indien de tekortkoming niet binnen redelijke termijn wordt opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis of het evenement, moet deze onverwijld worden gemeld bij de vertegenwoordiger van de organisator.

Is deze niet aanwezig of bereikbaar, dan dient de deelnemer onverwijld contact op te nemen met de organisator.

2. Als een klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet hiervan uiterlijk 2 weken na terugkeer en bij voorkeur bij het evaluatiegesprek tussen de opdrachtgever en de organisator melding worden gemaakt.

3. Vorderingsrechten op grond van deze overeenkomst vervallen twee jaar na afloop van de reis (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, een jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum).

 

Artikel 18. Rente en incassokosten

Indien de opdrachtgever niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens de organisator voldoet, is over het nog verschuldigde bedrag een rente verschuldigd van 1% over iedere maand of gedeelte van een maand der vertraging. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde, met een minimum van € 50,-.

 

Artikel 19. Ontbinding bij insolventie

Deze overeenkomst wordt met onmiddellijke ingang ontbonden, indien en zodra de opdrachtgever surséance van betaling aanvraagt, failliet wordt verklaard, na deugdelijk in gebreke te zijn gesteld nalatig blijft om vervallen termijnen te voldoen of nalatig blijft de bij de totstandkoming van de overeenkomst door de organisator verlangde zekerheid voor de nakoming tijdig of in voldoende mate te stellen. Alsdan zijn de bepalingen van art. 7 van toepassing.

 

 

4, november 2002

© Mr. Linda Maters B.V., Amsterdam; 5 febr. 2001

raadgjur\site alg. voorw. Incentives